Uit het bijbelverhaal blijkt er geen sprake van een ongelijke verstandhouding tussen de zwarte en de witte man. De Ethiopiër vraagt namelijk zelf om te worden gedoopt. Hij is de eerste niet-joodse bekeerling tot het christendom. In de tijd van Rembrandt van Rijn (1606-1669) wordt dit bijbelverhaal regelmatig verbeeld om de verspreiding van het christelijk geloof in de hele wereld te symboliseren. In deze voorstellingen besprenkelt Filippus het hoofd van de geknielde man met water. Het bijbelverhaal vertelt dat zij tijdens de doop samen in het water staan. De kunstenaars volgen dus niet het bijbelverhaal maar de gebruikelijke manier van afbeelden. In hun tijd ziet een volwassenendoop er zo uit.
Tot voor kort heette dit schilderij De doop van de kamerling. Alleen de titel bevat al twee woorden die kennis vereisen: doop en kamerling. Dopen: een belangrijk ritueel in het christendom, maar nu niet zo bekend meer. En wat is een kamerling? Tot 2018 werd deze term gewoon zo gebruikt. Maar een klein onderzoek wees uit dat het merendeel van onze bezoekers het woord niet kent. Inmiddels is deze aanduiding veranderd in de man uit Ethiopië. We sluiten aan bij de nieuwste spelling en het taalgebruik van de Nederlandse Bijbel Vertaling.